ALLE PRISER ER MED FORBEHOLD FOR NYE AFGIFTER EFTER AFTALE 21/9-2017

Nellemann dækcenter

Dæk skal passe til årstiden

Lige så vigtigt det er at montere vinterdæk om efteråret, lige så vigtigt er det at sætte sommerdæk på bilen inden sommeren.

En god tommelfingerregel er, at man skifter til sommerdæk når der ikke længere er nattefrost, selvom der fortsat kan være nogle dage, hvor natten føles lidt kold. Tiden for at montere sommerdæk ligger som regel omkring påske og vinterdæk omkring efterårsferien. Så når temperaturen kommer op over syv-otte grader, er det tid til at sende vinterdækkene til opbevaring.

Som bilist skal man sikre sig, at både sommer- og vinterdæk har den fornødne mønsterdybde til at klare opgaven i vådt vejr. Lovkrav er 1,6 mm, men Bridgestone anbefaler at skifte ved 3 mm.

Udvalgte dækstørrelse til personbiler:

Hvorfor er det lige vi skal køre på sommerdæk?

Vinterdæk udmærker sig ved at være fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Det gør at vinterdæk bedre kan stå fast på vejbanen ved lave temperaturer, men ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt. Derfor skal sommerdækkene på, når temperaturen stiger.

Hos Nellemann står vi altid klar til at vejlede og rådgive om sommerdækkene. Så du er bedst klædt på til den kommende sæson. Lad os hjælpe til, så turen eller rejsen bliver så behagelig som muligt! Find din dækstørrelse og pris nedenfor i vores mærkeopdelte lister. Alle priser er naturligvis inkl. montering, afblancering & moms.

Er bilens dækstørrelse ikke nævnt nedenfor, laver vi naturligvis et godt tilbud til dig. Bemærk dog, at langt de fleste gense dækstørrelser er nævnt her i yderste højre kolonne. Ellers er det bare at ringe til vores reservedelsafdeling - find afdeling her!

Alle priser er vejl. udsalgspriser og gældende til 31/10-2016. Forbehold for trykfejl og prisændringer.

*Har man en regning på 1.995 kr. kan man gøre brug af 3x0. Er regningen fx på 1995 kr., betaler man 99,75 kr. i 20 måneder. Samlede kreditomkostninger er 0 kr. Samlet kredit- og tilbagebetalingsbeløb er 1.995 kr. Fast debitorrente og ÅOP er 0,0 %. Altså det samme som kontantprisen.

Læs mere om 3x0 her

Optimalt vejgreb - året rundt.

Derfor bør bør både eje sommer- og vinterdæk!

Et dæk er ikke bare et dæk. Der findes et hav af forskellige dækmærker, opbygninger og mønstre, som hver især har deres formål og hver deres kvalitet. Som privatperson kan det være en jungle at finde ud af, men hos Nellemann er du garanteret den bedste rådgivning. Vi fører kun højkvalitetsmærker og kan vejlede dig omkring dæktyper til netop dit behov.

Det er vigtigt at vedligeholde sine dæk. Forskning har vist, at bremselængden forøges med op til 50% ved nedslidte dæk. Endvidere medfører nedslidte dæk større risiko for akvaplaning. Også forkert lufttryk kan ændre dækkets egenskaber væsentligt. I Danmark kører hver 10. bilist desværre med mindst ét ulovligt dæk. Det kan ikke bare være dyrt i bøde - det kan også have fatale konsekvenser, for selv om det er bremserne, der stopper hjulene, er det dækkene, der standser bilen.

Når du får din bil serviceret hos Nellemann tjekker vi naturligvis altid at dine dæk er i optimal stand, og hvis vi finder problemer, informerer vi dig straks om det, så vi sammen kan finde en løsning.

Sommer- og vinterdæk

Forskellen på et sommer- og et vinterdæk i dag er så markant, at vi altid råder vores kunder til at have begge sæt til bilen. Det er det bedste både sikkerhedsmæssig og økonomisk. Inden for både sommer- og vinterdæk findes der en række forskellige modeller, der kan tilfredsstille de fleste behov, hvad enten det drejer sig om det mest miljøvenlige dæk, det mest støjsvage, det mest slidstærke eller sporty samt dækket med den sidste nye teknologi.

Vi køber stort ind og har altid et kæmpe udvalg af forskellige kvalitetsdæk, som vi kan tilbyde til yderst favorable priser. Kig ind i et af vore bilhuse og hør mere om de mange tilbud og muligheder.

TPMS

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) er systemer integreret i køretøjet der hele tiden overvåger dæktrykket. Der er to forskellige systemer; det direkte system (måler dæktrykket ved hjælp af en sensor i hjulet (TPMS-ventil) og det indirekte system (måler ved hjælp af bilens ABS system, her finder ingen dæktrykskontrol sted). Et display inde i bilen informerer føreren hvis ét eller flere dæk mister dæktryk.

TPMS opfylder tre funktioner:

  • At forøge trafiksikkerhed
  • Du undgår øget brændstofforbrug på grund af forkert dæktryk
  • Forhindrer forøget dækslid forårsaget af for lavt dæktryk

Lovkrav. Generelt gælder følgende fra 1. november 2014 og frem: i henhold til EU-direktivet, skal alle nye biler være udstyret med TPMS fra bilproducenterne. Men EU-direktivet fastsætter ikke, hvilke dæktrykskontrolsystemer der bør anvendes. Tilladt er direkte, såvel som indirekte systemer, så længe de opfylder kravene og betingelserne i ECE-R 64. ECE-R 64 omhandler kun funktionalitet, men ikke om, hvorvidt en original- eller eftermarkedssensor skal anvendes.

Vigtigt: TPMS er en del af bilens sikkerhedssystem og derfor skal dette være funktionsdygtigt ved syn af køretøjet.

Lad os hjælpe dig med gode råd, så du kommer sikkert på vej.

Dækvejledning

Hvad er dækmærkning?

Det standardiserede dækmærkat, der vil blive introduceret af Den Europæiske Union i 2012, vil indeholde oplysninger om 3 specifikke præstationer for dæk: vejgreb i vådt føre, brændstofeffektivitet og rullestøj afgivet til omgivelserne.

Det kræves i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1222/2009, at samtlige dæk*,der er produceret efter juni 2012, og som sælges i EU fra november 2012, enten skal bære et mærkat eller ledsages af et mærke, der skal forevises på salgsstedet.,Et eksempel på det nye EU-dækmærkat kan ses til venstre. Dette mærkat svarer til den almindeligt brugte mærkning af husholdningsartikler, såsom vaskemaskiner og opvaskemaskiner.Der kan rekvireres flere oplysninger om de nye dækmærkningsbestemmelser såvel som en liste over hyppigt stillede spørgsmål hos ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers' Association).* Denne forordning omfatter dæk til personbiler, lette erhvervskøretøjer og tunge lastbiler. 

Vådt vejgreb

Et dæks vigtigste rolle er at sørge for sikkerhed - under alle forhold. Vejgreb i vådt føre er én af de vigtigste præstationer.

Større vejgreb og lavere rullemodstand er imidlertid ofte modstridende målsætninger, der 

traditionelt kræver en præstationsafvejning. Kunderne vil ved hjælp af den nye mærkn
ingsforordning selv være i stand til at se og vælge deres foretrukne præstationer.

Mærkatet vil vise et udvalg af 7 klassificeringer, hvor dæk med et “A” giver det højeste niveau af vejgreb i vådt føre og “G” det laveste.

Brændstofeffektivitet

En af de kræfter, der indvirker på et motorkøretøjs brændstofeffektivitet, er dækkenes rullemodstand.

Dette fænomen findes, fordi et dæk deformeres, når det kører rundt, hvilket resulterer i energitab i form af varme. Jo større deformation, jo større rullemodstand for dækket og jo mere brændstof kræves der for at få køretøjet til at køre. Lavere rullemodstand betyder med andre ord lavere forbrug af brændstof og dermed lavere udslip fra køretøjet, herunder CO2.

Det nye mærkat vil vise forskellige klassifikationer af "rullemodstand", hvor A er det mest "brændstofeffektive" dæk og G det dårligste i klassen. Den sorte pil (her B) ved siden af klassificeringen indikerer produktets ydeevne.

 
Støj afgivet til omgivelserne

Trafikstøj er et relevant miljøanliggende, der bestemmes af:

  • Trafiktæthed og køretøjstyper
  • Kørsel
  • Samspil mellem dæk og vej
  • Niveauerne for støj afgivet til omgivelserne opdeles i 3 kategorier og måles i decibel (dB) sammenlignet med de nye europæiske niveauer for støj afgivet til omgivelserne, der skal introduceres frem til 2016.
  1. sort lydbølge = 3dB mindre end den kommende strammere europæiske grænse.
  2. sorte lydbølger = opfylder allerede den kommende europæiske grænse.
  3. sorte lydbølger = opfylder den aktuelle europæiske grænse.

Målet med forordningen

At gøre vejtransporten sikrere og øge dens økonomiske og miljømæssige effektivitet ved at fremme sikre og brændstofbesparende dæk med lave støjniveauer. Forordningen opstiller ligeledes rammerne for formidling af harmoniserede oplysninger i hele branchen om nogle dækparametre.

Sådanne oplysninger vil til enhver tid være tilgængelige for kunderne i teknisk reklamemateriale, herunder på producenternes hjemmesider. Nogle dæk holdes udenfor, såsom regummierede dæk, offroad-dæk og racerdæk.

De forventede akkumulerede fordele ved øget anvendelse af brændstofeffektive dæk vil medføre besparelser på op til 4 mio. ton CO2 pr. år (afhængigt af hvor hurtigt markedet ændrer sig i retning af brændstofeffektive dæk) og vil ligeledes skubbe markedet i retning af et bedre vådt vejgreb.

Dækleverandørens (Producenters og importørers) ansvar

Når dæk leveres til en kunde, skal de ledsages af et mærkat for hver dækstørrelse og type i leverancen svarende til det mærkat, der vises ovenfor. Dette krav kan ligeledes opfyldes ved at sætte mærkatet på hvert dæk.

Alt reklamemateriale og teknisk materiale skal vise mærkatværdierne for hvert dæk på en forståelig måde. Producentens og forhandlerens hjemmesider skal ligeledes vise mærkatoplysninger for de dæk, der tilbydes.

Ansvar for dækforhandlere (Detailhandlere, virksomheder, der sælger dæk til slutbrugere)

De skal for dæk til personvogne og lette erhvervskøretøjer sikre, at

  • hvert dæk bærer et mærkat på et klart synligt sted, eller
  • inden dækket sælges, forevise mærkatets oplysninger for slutbrugeren, og et mærkat skal være klart synligt i umiddelbar nærhed af dækket.

Mærkatets oplysninger skal ligeledes gives, når dæk, der udbydes til salg, ikke er synlige for kunden.

Distributørerne skal for samtlige dæk (personbiler, lette erhvervskøretøjer, lastbiler og busser) sikre, at mærkatets værdier for samtlige købte dæk ligeledes er anført på kundens regning eller udleveres sammen med denne.

Spørgsmål? - eller ønsker du tilbud på dæk - skriv endelig 

Loading...

Vores værkstedsteam

Christian Kragh Milling

Christian K. Milling

Servicerådgiver

Tlf: 4675 5124
Email: ckm@nellemann.dk

Jesper Blaakilde

Jesper H. Blaakilde

Eftermarkedschef

Tlf: 5060 0790
Email: jhb@nellemann.dk

Dan Pedersen

Servicerådgiver

Tlf: 4675 5124
Email: dap@nellemann.dk

Christina Justesen

Christina L. Justesen

Servicerådgiver

Tlf: 4675 5124
Email: clj@nellemann.dk

Lars Ferdinandsen

Lars Ferdinandsen

Eftermarkedskoordinator & garantiansvarlig

Tlf: 4675 5124
Email: lfe@nellemann.dk